Köpvillkor

Köpvillkor

1. Allmänt

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Be Grand AB (org.nr 559222-8125), hädanefter kallat “Be Grand”, ”oss” eller ”vi”, på Be Grands webbplats (hädanefter kallad ”begrand.se”).

Genom att använda begrand.se och/eller göra en beställning, godkänner du att följa de villkor som anges i detta dokument (”Villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått Villkoren innan du gör din beställning.

Beställningar kan endast göras av personer över 18 år, som inte står under förmyndarskap eller agerar i egenskap av företag och som har en leveransadress i Sverige.

Att produkter eller tjänster tillhandahålls på begrand.se vid en viss given tidpunkt, innebär eller är inte en garanti för att dessa produkter eller tjänster alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja på en produkt.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av Villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på begrand.se vid den tidpunkt då du gör din beställning.

Vid missbruk av användandet av begrand.se förbehåller vi oss rätten att omedelbart neka tillgång till webbplatsen och stänga ner de konton för de personer det gäller.

  1. Priser och avgifter

De priser som anges på begrand.com är inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms), och exklusive fraktkostnaden.

Fraktkostnaden för varje beställning gäller oavsett storleken eller vikten på din beställning. Kostnaden för de olika leveranssätten anges klart och tydligt i kassastegen. Vår standardfraktkostnad är för närvarande 0 SEK men kan komma att ändras. Om vi inte kan leverera din beställning i sin helhet, utan måste dela upp den på flera leveranser, kommer du inte att debiteras några extra avgifter för efterföljande leveranser.

3. Beställning/upprättande av avtal

Beställningar tas endast emot via begrand.com. När du har lagt din beställning, mejlar vi dig en orderbekräftelse, under förutsättning att du har försett oss med din mejladress. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du gjorde din beställning, i den mån detta är möjligt. Om återbetalningen av något skäl måste ske på ett annat sätt, kommer en av Be Grands medarbetare att kontakta dig för att se till att återbetalningen kan utföras.

Varje beställning måste uppgå till minst totalt 1 SEK (efter avdrag för rabatter).

4. Leverans

Be Grand iakttar största noggrannhet vid mottagande och hantering av beställningar och strävar efter att leverera din beställning i enlighet med det leveransalternativ som du har valt, till en bostadsadress eller utlämningsställe i Sverige.

Be Grand strävar efter att skicka beställningar snarast möjligt och i den ordning de kommer in till oss. Vårt mål är att leverera inom 2–4 arbetsdagar efter att vi har fått och bekräftat din beställning, såvida inget annat har avtalats. Även om vi strävar efter att leverera inom meddelade tidsramar, kan leveransen på grund av oväntade händelser ta längre tid. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.

Vi rekommenderar dig i första hand att följa din försändelse genom paketets sändnings-ID som skickas till din e-post. Om du mot förmodan inte mottager ditt paket inom rimlig tid, vänligen kontakta info@begrand.se.

Vid de tillfällen då din beställning har anlänt till ett ombud har du 7 dagar för (möjligheten att förlänga liggtiden ytterligare 7 dagar finns, kontakta PostNord för detta) PostNord och 14 dagar för DHL på dig att hämta ut paketet från den dag paketet anlände till ombudet. Om du inte hämtar ut ditt paket inom tidsfristen kommer paketet gå i retur till oss och vi kommer debitera dig med 300 SEK.

5. Ångerrätt

Du kan ångra eller returnera din beställning från och med den dag du gör din beställning till och med 14 dagar efter mottagandet av dina beställda varor. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för kostnaden för returfrakten. Använder du retursedeln försedd av Be Grand AB blir returkostnaden 59 SEK oavsett paketets storlek och vikt. Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka. Om du har debiterats för varorna får du en återbetalning som inkluderar Be Grand’s standardfraktkostnad och exkluderar returkostnaden på 59 SEK, om sådan returkostnad aktualiserats. Väljer du att behålla vissa varor och endast delvis returnera din beställning, återbetalas inte fraktkostnaden.

Om du vill ångra ditt köp eller returnera din beställning, ber vi dig att meddela oss detta skriftligen, helst genom att följa anvisningarna på det förtryckta returformuläret som följde med i ditt paket, har du inget returformulär kan du kontakta info@begrand.se för att få ett nytt. Alternativt kan du fylla i och skicka in konsumentverkets standardformulär. Oavsett vilket av ovannämnda sätt du använder, måste det skriftliga meddelandet vara oss tillhanda inom den 14-dagarsperiod som anges i avsnitt 5.1 ovan. Du har därefter ytterligare 14 dagar på dig att returnera varorna i enlighet med avsnitt 6 (Returer) nedan.

Vi kommer att göra en återbetalning, företrädesvis med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället (eller, om betalning ännu inte har erlagts för de aktuella varorna, se till att returen återspeglas i saldot på den aktuella ordern på ditt konto), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om ånger av köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först.

Ett annat betalningssätt kan komma att användas för återbetalningen, under förutsättning att du godkänner en sådan ändring. Detta kommer under inga omständigheter att medföra några extrakostnader för dig.

Om du har mottagit en felaktig vara ska du omgående meddela Be Grand om detta och returnera varan i enlighet med avsnitt 6 (Returer) nedan. För varor som vi bedömer vara felaktiga gör Be Grand en fullständig återbetalning och tar inte heller ut någon returfraktkostnad. Bestämmelserna häri begränsar inte gällande lagstadgade rättigheter.

6. Returer

Be Grand garanterar en fullständig återbetalning av returvaror i enlighet med avsnitt 5 (Ångerrätt), under förutsättning att alla varor returneras i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller använts (annat än för att prova varan inomhus) och att lappar och etiketter är intakta.

På det belopp som ska återbetalas har Be Grand rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.

Alla våra försändelser innehåller ett förtryckt returformulär som du kan använda om du önskar returnera en eller flera varor. Anvisningar för hur returen går till finns på returformuläret. Lämna de varor du önskar returnera på ett postombud i Sverige.

7. Betalningssätt

Betalning sker via Klarna eller med kontokort.

Klarna
Så snart din beställning har skickats får du information från Klarna om hur och när du ska betala. För mer information eller frågor om din betalning, vänligen kontrollera på klarna.com/se eller kontakta Klarnas kundservice.

Om du vill returerna en vara du har köpt med ett av Klarnas ”Betala senare”-alternativ, kan du först rapportera returen i Klarnas app eller på Klarna.se. Din faktura från Klarna pausas då tills din retur har behandlats och du får ett uppdaterat utdrag från Klarna.

Klarna kommer att kontakta dig direkt med information om din återbetalning.

Du kommer automatiskt att få ett uppdaterat Betala senare-saldo från Klarna när din retur har bearbetats, detta kommer att inkludera eventuella instruktioner om hur du gör din betalning om du har ett utestående saldo. 

För frågor om din återbetalning via klarna, vänligen kontakta Klarna direkt.

För övriga frågor gällande din returförsändelse, vänligen kontakta info@begrand.se

Övrigt

Du är skyldig att ange en korrekt mejladress och att informera Be Grand om din mejladress ändras.

8. Vårt ansvar

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på begrand.se är begränsade till det totala beloppet för din beställning.

Om du har problem med en produkt som du har köpt från Be Grand och inte har kunnat lösa tvisten med Be Grand, kan du skicka ditt klagomål till EU:s plattform för tvistlösning på nätet (ODR-plattformen).

ODR-plattformen erbjuder konsumenter och näringsidkare inom EU möjlighet att utanför domstol försöka lösa tvister om klagomål på varor som köpts online. Portalen är utformad som en användarvänlig och interaktiv webbplats som är kostnadsfri och tillgänglig på alla officiella EU-språk. Genom att använda ODR-plattformen kan konsumenten och näringsidkaren hitta ett organ för tvistlösning och sedan gå igenom processen för att hitta en lösning på konsumentens klagomål. ODR-plattformen hittar du här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

9. Färger och mått

Vi strävar efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkters egenskaper, inklusive komposition och färger. Färgen du ser på begrand.se är dock beroende av din datorskärm, och vi kan inte garantera att din dator visuellt kan återge färger korrekt.

Måtten på skor som anges på begrand.se är uppmätta av Be Grand och har inte någonting att göra med de respektive varumärkenas egna mått av skorna.

10. Garanti

Om de varor du har köpt är defekta, tillämpar Be Grand gällande konsumentlagstiftning. Om du inte är nöjd med dina varor på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – informera oss snarast om detta genom att skicka ett mejl till info@begrand.se. Använd sedan den förtryckta returfraktsedeln som medföljde i ditt paket och returnera varan till oss, vid godkänd reklamation behöver du inte betala returkostnaden på 59 SEK.

11. Klausulers giltighet

Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.

12. Innehavare av rättigheter

Alla immateriella rättigheter, som varumärken och upphovsrätt, på begrand.se, tillhör Be Grand AB. All användning av begrand.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar därav, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillåtelse av Be Grand.

13. Bolagsinformation

Be Grand AB är registrerat med säte i Blåsmark.

Företagsadress:
Be Grand AB, Kallforsvägen 67, 944 92 Blåsmark
Org.nr: 559222-8125
Momsregistreringsnummer: SE559222812501

Kontakt: info@begrand.se

27 September 2023